Fysträningsrådet rekommenderar mer löpning

Fystesterna är analyserade, slutsatser dragna och Fysträningsrådet kommer med förslag till träningsprogram. Dessa kan vara hjälpsamma särskilt för de fäktare som inte har tillgång till organiserad fysträning på klubben. 

Fysträningsrådet har nu genomfört fysprofilens tester på landslagsfäktare vid ett flertal tillfällen. Vi kan se att:

  • Fäktarna har ett lågt totalt fysindex på i snitt 3,0 på skalan 1,0 - 10,0
  • Fäktarna har genomgående dålig aerob förmåga (dålig för killarna och ännu sämre för tjejerna)
  • Tjejerna har bättre Power i relation till styrka men relativt låga värden på båda
  • Killarna har bättre styrka i relation till Power men relativt låga värden på båda

För att få bättre aerob förmåga rekommenderar vi löpträning.

För att träna Power behövs styrka och styrka har också visat sig behövligt i sig enligt testerna.

För att komma igång med ovanstående har vi tagit fram ett förslag till styrkeprogram för att göra fäktarna starkare samt ett löpprogram med ett distanspass och ett intervallpass i veckan.

Distanspassen går att köra året runt utomhus. Intervallpassen körs också året runt men kan med fördel köras inomhus under vinterhalvåret. Det går dock att köra intervall året runt utomhus genom att de korta intervallpassen byts ut mot längre intervallpass alternativt backträning för att få ner farten när det blir kallare/halare etc.

Viktigt att tänka på när det gäller löpprogrammet är att inleda med två löppass per vecka i två veckor á 20 minuter om fäktaren inte har någon löpbakgrund alls. 

Fysträningsrådet

gm

Pontus Weman Tell

Not. Styrketräningsprogram-pdf redigerad och protokoll tillagt. kl 13.30 2017-09-04. 

Löpprogram - Stark Fäktare-2.pdf

Styrketräningsprogram - Stark Fäktare-2.pdf

Styrketräningsprotokoll - Stark fäktare.xlsx

av Jonas Thunberg