​Stark fäktare – Fortsättning

Fäktare som inte har ett särskilt upplägg med fystränare på sin fäktklubb och under hösten kört styrketräningsprogrammet ”Stark fäktare” kan nu börja med bifogade fortsättningsprogram ”Stark fäktare – Fortsättning”.

Fortsättningsprogrammet kommer till sin bästa rätt om fäktaren först uppnått en viss maxstyrka efter att ha kört basprogrammet ”Stark fäktare” (se Fysträningsrådets inlägg från 4 september 2017). För att veta vad som är en viss nivå kan man ta sin repetitionsmaximum i knäböj (1RM) och se om man klarar detta gånger sin kroppsvikt med 1,25 för damer och kroppsvikten x 1,5 för herrar.

Till exempel en kvinnlig fäktare som väger 60 kg bör klara 75 kg i 1 RM knäböj.

I fortsättningsprogrammet kan man variera set och reps men till en början kan detta uppgå till 3x8 med kort vila för att sedan minska till till exempel 2x6 med längre vila.

Om ni inte klarar knäböjskraven ovan kan ni fortsätta med programmet ”Stark Fäktare” med den skillnaden att ni kan köra 3x3 istället för 5x5. Detta med tanke på att alla kommit längre in i säsongen. Den tid som frigörs på grund av färre set och reps kan ni ägna er åt 10 minuter intensiv coreträning, se övningar i videon som kommer en bit ner i bifogad länk: http://trackstarusa.com/simple-ab-workouts/

Aktiva och tränare är välkomna att höra av sig om frågor kring fysträning till någon av oss i fysträningsrådet. Vi som jobbar i fysträningsrådet är:

Lennart Åström
Pontus Weman Tell
Tomasz Goral
Stina Albihn
Jonas Thunberg
Christoffer Hallgren
Johan Skierus
Kinka Barvestad

Kontakta undertecknad så tillser jag att ni kommer i kontakt med rätt person:

Pontus Weman Tell
0709-603738
pontus.weman@gmail.com

Stark fäktare - Fortsättning

av Jonas Thunberg