Forum > > Uttagningssystem 2013

Författare Meddelande
Henning
2012-07-03

Välkomna att kommentera, ha synpunkter på eller fråga om uttagningssystemen för 2013.

God ton och konkreta frågor som det går att svara på uppskattas.
/Henning Österberg, landslagsansvarig SvFF styrelse.

pawel1
2012-07-03

Att kadetters deltagande i junior klasser tillbringar inga poäng till listan trots att tävlingarna sker samma helg . Däremot måste dem åka på seniortävling:) resonemang att om man missar en helg för är man sjuk och missar man poäng till listan är bristfälligt. I nuvarande läge är exakt samma situationen. Alla tävlingar räknas in och man inte har möjligheter att vara sjuk... Och är man sjuk där upsalla - seniortävling- ec ( helg efter helg plus kanske någon läger på höstlovet) då kan man redan där börja satsa på lokala tävlingar. Situationen att kadetterna behöver inte ställa upp i junior klassen kan bara försämra den dåliga situationen på junior sidan.
Men tack ändå för en snabbt uttagning och offentliga möjligheter att tycka till!
Med vänlig hälsning, pawel mancewicz

Henning
2012-07-03

Hej Pawel,
Jag tycker som princip att kadetter skall satsa på att kvalificera sig för KEM och KVM. Därför är det kadettävlingar som är viktiga för dem att satsa på. Visst kan kadetter lära sig mycket och ha stor nytta av att tävla mot juniorer, liksom mot seniorer, men det är kadettkvalet som skall vara deras huvudfokus. Jag tror dessutom att vi riskerar att bränna ut kadetterna med för många uttagningstävlingar. Inget hindrar ju heller att de deltar i juniorklassen och mycket drivna och fäktmässigt mogna kadetter kan satsa på att kvalificera sig i juniorklassen. Ytterligare ett argument är att den som missar en tävling till följd av skada eller sjukdom missar endast poängen i kadettävlingen inte poängen i både kadett- och juniortävlingen. Jag tror inte heller att vi förbättrar situationen på juniorsidan genom att ge kadetter poäng även på juniortävlingar. Däremot tror jag att vi till och med riskerar att minska fokuseringen på juniorerna på dessa tävlingar.
Vad gäller Herrmaran liksom ADA-träffen tycker jag de till tävlingsformen är bra tävlingar med mycket fäktning som ställer krav på uthållighet och att man klarar av att äta rätt och hålla humöret uppe under en lång dag. Därför är de lämpliga även för kadetter. Mvh/Henning

pawel1
2012-07-03

Hej igen Henning!
Tack för en intressant och konstruktivt resonamang kring uttagningsprinciper. Som en fortsättning i ”argument-fäktning” tänkte jag jag utföra ”contre – temps”
” Jag tycker som princip att kadetter skall satsa på att kvalificera sig för KEM och KVM”
Det tycker jag också!!! Dock tycker jag att det gör alla ungdomar i Sverige som håller på med fäktningen oavsätt vad de bor och vilken ekonomi de har!!!

”Jag tror dessutom att vi riskerar att bränna ut kadetterna med för många uttagningstävlingar.”
Klokt argument som jag håller med om…men jag tycker inte att det är antal matcher som bränner fäktare men snarare antalet resor som dem gör!!!

”Ytterligare ett argument är att den som missar en tävling till följd av skada eller sjukdom missar endast poängen i kadettävlingen inte poängen i både kadett- och juniortävlingen”
Just det!! Det vore ju dumt. Men om man skulle öka antal tävlingar samt minska antal resor och framförallt kostnader då har man råd att skriva i uttagningsprinciper att det räknas t.ex 4 av 6. Där plockar man bort situationer att veskor kom inte med flyg eller vädret på östersjön var dåligt och båten gick inte, eller att någon blev skadat på tävlingen.

”Jag tror inte heller att vi förbättrar situationen på juniorsidan genom att ge kadetter poäng även på” Det tror jag. Förutom Robin (Bland 8 i Helsinki) det var kadett Simon Jokinen som placerade sig bäst som junior(som var kadett då). För att många kadetter ställde upp på junior tävlingar var de kunde lära sig mer.

”Däremot tror jag att vi till och med riskerar att minska fokuseringen på juniorerna på dessa tävlingar.”
Vi måste fokusera på dem som är bästa oavsätt om dem är juniorer eller kadetter eller ÄU. Är nyfiken hur fungerade det när Sverige fick fram te.x dem duktiga tjejer för ett par år sedan.
”Vad gäller Herrmaran liksom ADA-träffen tycker jag de till tävlingsformen är bra tävlingar med mycket fäktning som ställer krav på uthållighet och att man klarar av att äta rätt och hålla humöret uppe under en lång dag. Därför är de lämpliga även för kadetter.”
Håller absolut med med uthållgheten och humöret. Men det gör man även om man tävlar kadett och junior på en helg. Det är både upp och ner samt detta kan man gemföra till mara. Plus att inte alla duktiga ÄU som kan matcha kadetter är lika starka som en kille från Upsalla.

Konceptet med enskilda tävlingar för varje klass är inte okännd för mig och jag tycker även att det är bra idee!!! Men under förutsättningar att resor inte är så dyra, att man inte behöver betala 3!!!! typer av olika licenser (SV, FIE, EC)och att förbundet betalar för fäktarnas resor på utländska tävlingar - inte tvärtom.(är medveten om situationen och att ni ställer upp och kämpar). Detta själv klart är mycket enkelt utifrån storstads perspektiv, men visa inte bor där var man kan ta sig till Upsalla på 50 min (det gäller Gotlan och även andra orter)
PS: Antalet tävlingar inte är lika för alla klasser och vapen vilket jag tycker att det är orättviss utifrån ekonomin.
Mvh Pawel

pawel1
2012-07-03

Samtidigt respekterar jag fullständig ditt beslut och ska försöka anpassa mig som klubbtränare på Gotland gällande årets planering
Med vänlig hälsning, pawel mancewicz

UE
2012-07-04

Hej!

En fråga av mer praktisk karaktär:
Vad kommer att gälla när det handlar om samordning av tex tävlingar utomlands? Är det tänkt att respektive fäktare anmäler sig själv, eller hur kommer detta att gå till? Vad gäller tex för senaste anmälningsdatum etc för samordning av tex ledar- och domarkostnader? Det finns ju kostnader som påverkas av anmälningsläget, tex domaravgifter. Tittar man på ECC i Manchester, kan Sverige ställa upp med 4 fäktare utan domarplikt, men anmäler sig plötsligt en femte fäktare, blir domarkostnaden plötsligt € 500,-! Hur är det tänkt att fungera?

Sedan, en sak till. Vad gäller uttagningsprinciper står att "Truppernas storlek till JVC, JEM och JEM beror på...., de individuella fäktarnas utveckling...". Finns det inte risk att detta kan bli godtyckligt?

Mvh

Urban

Henning
2012-07-04

Hej Urban,
Ett praktiskt svar på en praktisk fråga; alla vill alltid veta allt och helst meddetsamma - tyvärr är det inte möjligt. Igor lämnade sitt uppdrag som förbundskapten i maj. Styrelsen diskuterar nu den kommande landslagsorganisationen. För att inte dra ut på tiden har vi nu presenterat uttagningssystemen. De praktiska frågorna får besvaras tids nog - och då inte som svar i ett forum. Det enda jag kan säga är att vi så långt som möjligt skall undvika att betala domarpliktavgifter men till tävlingar som inte är uttagningstävlingar får nog klubbarna för de som anmält sig lösa frågan sinsemellan.
Angående godtycke är svaret: ja, det finns risk för godtycke - det är därför vi har ett uttagningssystem med poäng och strikta regler. I slutändan är det dock alltid tävlingsresultaten som räknas.
Mvh/Henning

UE
2012-07-04

Hej Henning!

Tack för snabbt svar. Manchester är i och för sig inte en uttagningstävling, men domarprincipen är troligen likartad även på de tävlingar utomlands som är stationerade. Men, vi väntar in mer information när det börjar dra ihop sig.

Mvh

Urban

Henrik Lundegard
2012-07-04

Hej.

Jag tycker det vore bra om SvFF var en organisation som höll lite ordning och reda, en organisation som alla, tränare, föräldrar, fäktare kunde vända sig till. Vi är inte någon gigantisk organisation som t ex fotbollsförbundet. Ett familjärt men fungerande förbund vore inte en omöjlighet.

Problemet med uttagningsprinciperna är att man tar bort en stor del av just den organisation som i alla fall fanns på florettsidan under TGs tid som vapenledare.

När är sista dagen för att anmäla sig till ECC/JVC? Ingen som vet? Om man anmäler sig 10 dagar innan till ECC kan man dra upp den gemensamma domarkostnaden för samtliga fäktare. Att ha så sena uttagningsdatum till tävlingar är katastrof när det gäller att boka biljetter. Priserna på en säsong skulle kunna halveras med bättre planering, framförhållning osv.

Vem samordnar fäktarna under resor? Hur löser man domaravgifter osv?

Varför tar man bort möjligheten för kadetter att tillräkna sig juniorernas resultat på svenska tävlingar? Jag har läst Hennings motivering, men jag tycker att den är felaktig. I mina ögon leder det bara till sämre motivering att "dubbla" under en helg, vilket ger färre fäktare på tävlingarna. Detta i kombo med det "Underbara" pliktdomarsystemet gör ju att det är ekonomiskt gynnsamt för en klubb att skicka en kadett med domarlicens för fäktning i kadettklassen och sedan dömeri på juniorklassen.

Det är tränarna i Sverige som tillsammans med fäktarna lägger ner det största jobbet. Alltså måste SvFF förankra sina idéer för att uppnå en fungerande och familjär känsla. Det gör man inte idag, utan agerar snarare med en rad quick fix... Dagens uttagningssystem är bara ett plagiat av föregående års, fast man har tagit bort det som var bra...

Ett möte där de tränare som berörs - dvs de som har fäktare som åker på uttagningstävlingarna - tillsammans med ansvariga för SvFF kan sitta ner och gemensamt diskutera sig fram till något som kan fungera skulle underlättat. De tränarna som inte kom till diskussionen skulle inte kunna klaga. De hade sin chans.

Jag brukar skriva här på forumet men det leder inte till särskilt mycket mer än att folk blir irriterade, pratar bakom ryggen och tycker att jag inte gör någonting. Detta blir därför mitt sista inlägg. Det vore trevligt om andra människor skrev vad de tyckte och tänkte - föräldrar till aktiva fäktare - och allra helst fäktarna själva.

MVH Henrik Lundegard

pawel1
2012-07-04

Hej Hening
Tycker att efter OS fiasko bor ni ändra på sistemet hos föktförbundet först (som var bristfälligt - nästan alla tränare hade slutat tex) och inte i uttagningsprinciper.
mvh Pawel

Henning
2012-07-04

Hej Henrik,
Tack för ditt inlägg. Att skapa uttagningssystem som alla gillar till alla punkter låter sig nog inte göras. Min främsta ambition har varit tydliga och rättvisa uttagningssystem där enhetlighet råder mellan vapnen. Jag har utformat dem efter bästa förmåga och under arbetets gång tagit stor hänsyn till och ändrat utifrån synpunkter från personer inom och utom styrelsen, din egen ordförande i GFK bland andra som tagit del av systemen från första utkastet.
Inte heller du kan ha missat att det just nu sker förändringar inom landslagsverksamheten och att styrelsen kommer att ta fram en ny organisation till i höst. Kanske sker justeringar av uttagningssystemen till säsongen därefter. Mvh/Henning

goralt
2012-07-04

Jag är alltid den som inte håller käften, jag väljer alltid att säga allting rak in face och alla som känner mig lite bättre vet att det bara black or white för mig. Det underlättar livet, trots många folk fattar inte att det handlar om fäktning och jag vill alltid att det blir 101% professionellt. Många tycker att privat är jag ganska trevligt kille.. hörde jag.
Jag ser många brister, men samtidit tror alltid att det går fixa därföre jag var florettledare, därföre startade vi EGF och därföre fortsätter vi kamp för bättre framtid. Roligt att flera ta ett rost i diskussion hoppas det blir fler. Jag kritiserar inte för att allting ska rasa, jag kritiserar för att jag vill ha det bättre.. jag vill bygga upp bättre
Jag läste väldig noggrann uttagnings principer och har massa funderingar. Det är lite konstigt för mig när man baserar på tidigare uttagnings principer men byter deras syfte och istället underlätta för satsande fäktare (jo, vi har några i Sverige) komplicerar man livet.
Tidigare lyckades vi ta fram principer som var lika för alla oavsett vapen och klass, alla hade lika många tävlingar, trots VD kunde köra lite sin egen race med SOK stöd. Det som var största vinst under 30 månader som jag var ideelltarbetande florettledare var administrativa rutiner för anmälningar. Det kanske rör fler fäktare på värjan än på floret men rutiner fungerade utan problem.
Jag är säkert att en (1) person anställd i SvFF skulle fixa detta utan några problem för alla klasser och alla vapen, och då är ganska stor chans att vi inte behöver anlita ordförande att fixa visum.
Även om jag jobbar bara med florett och tycker att värja är tråkig, då håller jag tummarna för svensk fäktning och försöker bidra so mycket det går, tyvärr har blandade känslor när läser nya förslag.
Precis som Henke skrev SvFF borde bry sig lite mer om atmosfär och stämning. Det är lättare att ta fram bra förslag eller ändringar om viljan till sammarbete finns. Just nu ser inte så ut.
Jag skrev lång brev till SvFF när jag slutade och där skrev jag ganska mycket vad kan vara bättre.
Det är fortfarande samma grejer som måste vara bättre om vi vill vara bättre och större. Frågan är om vi verkligen (alla!!!) vill att svensk fäktning blir bättre och större??
Jag lärde mig under min vistelse i Sverige samt dem år som jag jobbar som tränare att kommunikation är nyckel till framgång. När SvFF publicerade aktuella uttagnings principer fanns ingen kommunikation. Monolog heter detta, eller hur?
Jag vet att det inte är lätt att ta over och försöka styra landslagorganisation, men Henning var ledare för den längre än från maj eller hur? Moment där en, andra, tredje vapenledare slutar borde ge ganska tydligt signal att något fungerar inte.. det var och är kris! Och det kräver krisplan.. akut på svenska en speciellt arbetsgrupp som i akut tid kommer fram med förslag och löser detta.
Moment där vi inte kvalificerar en enda fäktare till OS trots stöd och hjälp från SOK och andra borde vara andra kris situation, som kräver kris behandling.. jo, man kan tänka att inte förnya kontrakt med Igor var kanske en del av den kris behandling.. men var det?
Det kan inte vara hemligt ”vad och hur” inom svensk fäktning, det kan inte vara ”om os utan os” inom svensk fäktning.. men det är så just nu..
Sen läser vi att alla ”har sitt bidrag” i OS fiasko.. men hallå.. jag och florett fick inte vara med alls.. vi fick nöja os med den minsta budget (värj kadetter hade mer än hela florett!) varföre är vi ”straffad” då och får inga pengar alls i höst om vi var typ enda som lyckades öka antal deltagare på all internationella tävlingar, vi hade många träningsläger enligt SvFF policy ”köp hopprep istället biljetter” .. dessutom sist med inte minst tror att vi var enda som alltid lyckades spara pengar på allt som vi gjorde och hålla os inom det som var planerat, och vi var enda som med bra planering kunde ”sponsra” startavgifter under EM ..
Att ta fram ett uttagnings system är inte stor grej, tittar man på kalender och väljer ett antal tävlingar, sen bestämmer man rymliga regler som underlättar uttagning, och skaffar rutiner.
Rutiner saknas just nu.. informationer saknas just nu.. jo man kan svara att det är lite ”at hock” och lite provisorisk.. men just den provisoriks skapar mer kaos än det behövs. Nu flesta tränarna i Sverige samt de mest aktiva fäktare funderar hur ska de gå?
Massa tävlingar, trotts hälften av ”tävlingshelg” räknas inte, ursäkta men jag fattar inte detta varföre kadetter plockar inte poäng på juniorer, och juniorer plockar inte på seniorer.. jag köper inte förklaring om utbränning, eller större fokus på sin egen klass..
Hur många kadetter har vi.. 30? Hur många juniorer har (utan kadetter) 15?
Vilket värde har uttagnings tävlingar för juniorer med 15-20 deltagare.. för att kadetter dömer att slippa betala böter för domarplikt eller åkte hem att spara pengar på hotellet
Varföre behöver vi uttagningar med visa regler om det är alltid mindre folk som visar intresse än vi har platser? Varföre ska de vänta till 3 eller 2 veckor innan tävling att kunna köpa biljetter? Allt detta kan man slippa om man låter folk skicka sin intresse anmälan och administrerar detta på bra sett.
Dessutom att olika klasser och vapen har annorlunda antal tävlingar vaknar bara förvirring.
Just nu folk vet inte när och till vem ska de anmäla sig, dessutom hur mycket det skulle kosta..
Hur ska man bedöma chanser att nå kvartsfinal på EM U23 om det finns inga lag tävlingar som ger nån uppfattning om lag styrka..?
Förra året florett fäktare betalade snitt runt 3500kr för sina utomlandsresor.. bra pris tycker jag, men alla anmälde intresse om deltagande i dem tävlingar i augusti för att de visste hur ska det går till i juli. 15 september EGF fäktare kunde köpa biljetter till sina resor i oktober, december och januari. Dessutom med bra planering hade vi tränare (inte ledare, för att vi utgår att det behövs proffs på tävlingar) på varje tävling, i praktiken 2 tränare var på varje uttagnings tävling förutom en då tränare fick hjälp från föräldrar.
Jag kanske skriver som ”know how” men jag tycker att det räcker offra tid och tänka genom olika lösningar att hitta de bästa. Ännu enklare om tidigare ”bra” versionen finns. Men man måste gilla detta, och man måste ”känna” hur är det just nu. Just nu fattas ”spets kännsla” tycker jag och trots tanken för rörelse är bra.. då spetsen kommer inte fram och det blir inga poäng
Jag undrar en sak till.
USM är i princip störst svensk tävling.. där alla tränare kommer dessutom finns många styrelse representanter från flesta klubbar.. varföre SvFF utnyttjar inte den tillfälle till dialog? (men inte de tråkiga diskussioner där flesta tycker fint och vågar inte riktig säga att något suger) vi behöver en rak , ärligt samtal.. kanske vid öl – då ganska många har lite lättare att vara ärligt
Gotlands träningsläger är andra tillfälle där under hela vecka träffar man de mest och flesta engagerade tränare och ledare i Sverige.. Där ser man hur arbete i olika grupper fungerar, där kan man träffa fäktare och prata med de hur är det.
Varföre SvFF som snackar om dialog sträcker inte armen fram till os vanliga brödätare och dyker upp att prata med os där vi finns?
Jag är säkert att lite snack under de tillfällena skulle resultera mycket bättre uttagnings principer, med alla informationer folk förväntar sig just nu.. men SvFF vet bättre och kör sin egen race ”för svensk fäktnings skull” och förebereder redan nu ett OS fiasko till..
Tränarna överlever, blir lite förbanade, kanske några slutar, men kommer säkert ny unga ambitiösa nya barn kommer också att börja fäkta..
Men har vi råd att tappa en eller två generationer till innan någon kommer på att det inte är bra, att allt blir som det ska och alla som vill får satsa?
Jag tror att många kom fram att det kräver ganska stora och kanske radikala ändringar.. varföre vågar ni inte.. just nu är bra moment, vi förlorade kampen om London, vi ligger illa ut.. då behöver vi starta om, och jobba bättre, smartare..
Vad ska jag säga till tonåringar som just nu satsar hård och vill vara bra, pysslar med veckoschemat att hinna med skola och träningar, samt drar från pappas plånbok 60-70 lax per år. Ursäkta men just nu SvFF håller på hokus-pokus med landslagorganisation.. då vet jag inte hur det blir ?
Fäktning har störa chanser att lyckas, men de som bestämmer måste vara öppen till nya lösningar, lite affärsidéer, modern managment, marknadsföring.. vi har mycket att ge och sälja och då sponsorer kan köpa den kulturellt, snygg, fullt av traditioner idrott ganska billigt men det blir ganska mycket för oss. Starta projekt ”from street to olimpic”, starta projekt som underlättar satsning för de yngre.. florett har redan sin ”team future” för ÄU som fungerar väldig bra och kräver inte mycket, det finns många bra slogan ”no one trains to be second” etc. Folk ”köper” sånt och med bra ledare blir de kära i fäktning snabbt. Starta sammarbete med skolor, privata skolor som vill ha prestige kan ha fäktning som en del av idrott, titta på universitet i usa där förutom resultaten i plugg räknas vem vinner NCAA och de är redo att bjuda på schoolarship duktiga idrottare som vill plugga, Det finns ganska bra vägg att skaffa högskoleutbildning i USA som kostar massa pengar utan att betala för detta, just nu har vi några svenskar som är där, men ingen gör marknadsföring att fäktning kan vara ett bra vägg till utbildning.. satsa på fäktning 300 lax.. vinn utbildning som är värt 3miljoner ..
Vilket bank ger bättre ränta?
Vi behöver duktiga manager, vi behöver folk som har koll på ungdoms utveckling, hjälpa föreningar utan tränare skapa bra och stabilt ekonomi att kunna anställa tränare.. vi behöver landslagutvecklare som i lugn och ro och stabilt ekonomi kan jobba med de bästa utan att krångla med administration, administration (bokning, anmälning etc) borde vara kanslist specialisering. Vi kan inte vänta tills någon duktig tjej eller kille gör resultat, vi måste jobba med de och vi måste satsa på de, vi har inte stor nationell konkurens som Kina, USA som räcker att ta fram fäktare med internationell framgång. Det finns många exempel hur små länder lyckades med sin fäktning, ibland räcker bara att fråga hur gjorde ni detta?

Henning
2012-07-05

Hej Tomasz,
Tack för ditt inlägg. Det är väl naturligt att du känner att du redan inledningsvis måste tala om att många tycker att du är en trevlig kille privat, annars är det lätt att få ett annat intryck. Jag kan naturligtvis inte här kommentera och försöka svara på allt som du tycker är fel och dåligt och borde göras annorlunda. Du var ju själv vapenledare och hade möjlighet att vara med och kämpa för förbättring men valde att klaga på allt och alla och hoppa av i protest.
Det enda som jag här allvarligt vill invända mot är de som ropar OS-fiasko. Vi har ett damlag i så gott som världsklass som satsar 100% seriöst och lägger ner mycket hårt arbete. Egentligen på en helt annan nivå än vad Sverige varken har resurser eller organisation att klara av. Emma vann VC tävlingen i S:t Maur. Hon hade avgörande match i OS-kvaltävlingen. Både vi och SOK anser att hon hade varit en medaljkandidat om fäktningens kvalifikationsregler till OS liknat andra grenars. Vi har misslyckats med kvalificering till OS i London – javisst – men de som nu ropar OS-fiasko och att vi ”förebereder redan nu ett OS fiasko till”, kanske inte är precis dem man helst vill ha med i samarbetet och ta intryck av framöver. Mvh/Henning

Michitoshi
2012-07-05

Hej,
Jag tycker att kravet för uttagningen till EM och VM "att fäktaren bedöms ha chans att nå 8 bästa och för lag kvartsfinal" är lite väl abstrakt. Jag tycker att det är bättre med mycket tydligare och konkretare krav som tex 12 VC poäng, eller en kvartsfinal på en VC.
Dessutom tror jag att det finns stor sannolikhet för att ingen herrvärjfäktare kommer lyckas uppnå dem höga kraven redan nästa säsong. Är det då bättre att fäktarna stannar hemma istället för att åka till EM, VM och lära sig något nytt eller samla mer erfarenhet?

/Robin Kase

Henning
2012-07-05

Hej Robin,
Intressant synpunkt. Det är viktigt att vi ställer upp höga krav för deltagande på EM och VM. Att år efter år skicka fäktare för att se och lära kan inte vara ett mål i sig. Bättre i så fall att inte delta alls eller delta i rätt sammanhang ex U23 EM. Formuleringen ”Bedöms ha chans” är ändå just till för att skapa möjlighet till en generösare bedömning. Strikta poängkrav medför annars större risk för att den som faktiskt har kapaciteten inte når målet - naturligtvis under förutsättning att kraven inte är för lågt satta. Mvh/Henning

goralt
2012-07-05

hur länge ska du vara arrogant och strunta i vad folk som bryr sig om fäktning säger?
Du inte svarade konkrett på en enda fråga på den har forum.
Allt är "vi kommer att jobba på det", vi bygger om, vi jobbar på..

Det är du som är ansvarig för kaoset i landlsagorganisationen, det är du som är ledare i teamet som tag inte ledning.
Precis som du skriver för dig landslag betyder tjejer från VD, och det är jätte bra att de finns, men de fick chans att satsa när de var 15-16 och fick fortroende kredit som ingen sedan dess fåt,
varföre Robin Kase fick inte vara med den laget och träna,
varföre finns inte "reserv" för laget, är det så att satsning betyder isolera de 2-3 tjejer från resten av sverige?
varföre andra räknas inte?
varföre andra får inte chans?
varföre ledare kunde inte ta ansvar för utveckling av deras område?
Hur tänker du byga om organisationer om alla mest aktiva är trotta på dig ?

goralt
2012-07-05

Maktmissbruk kallas det för?
jag har kännsla att just nu du och det som du försöger byga begränsar folk som vill satsa istället hjälper de utveckla

Henning
2012-07-05

Usch Tomasz, det där var ett tråkigt och onödigt inlägg som både du och jag kunde ha varit utan. Att vi håller på med förändringar i landslagsorganisationen nu efter OS-kval etc. är ju faktiskt sant och måste ju vara naturligt till och med för dig. Jag tror du övervärderar min förmåga att göra såväl skada som nytta i svensk fäktning. Det verkar som att du behöver en yttre fiende att ösa din galla över för att själv framstå som bättre. Jag tycker det är dumt av dig att göra SvFF till den fienden, om du vill verka i svensk fäktning på lång sikt. Särskilt tråkigt är det för mig att på både kort tid och med liten insats ha blivit personifierad som den fienden. Efter ett sådant påhopp tycker jag det är konstigt att du enbart klandrar SvFF för att inte hålla dialogen med dig. Mvh/Henning

Josef
2012-07-05

Hej
Vi är några fäktare som är missnöjda med det nya systemet. Följande saker anser vi behöver ändras.
Det är dåligt att fäktare inte får poäng för at fäktas klassen över. För att bli bättre måste man möta bättre. Genom att inte ge kadetter poäng för att fäkta mot juniorer bromsar man utvecklingen. Alla de bästa ungdomsfäktarna tävlar över sin ålder. Ex i florett herrar har Massialas, Imboden såväl som Choupenitch och Luperi alla gjort imponerande resultat på senior touren denna säsong trots att de bara är juniorer. Man kan påstå att de tävlar i klasser över deras egen för att de är så bra. Men de har tävlat på touren ett ganska bra tag innan resultaten kom. De är snarare bra just för att de tävlat länge på touren. Varför ska inte svenska fäktare göra på samma sätt? Vi måste inse att det koncept som vi använder nu inte funkar och se oss om efter bättre lösningar.
För GFKs del kanske i detta fall det skulle vara bättre om Simon Rizell struntade i att fäkta på seniortävlingar, då det är mer ekonomiskt om han istället är domare. Det vore ju lite tråkigt, han har ju uppenbarligen där att göra då har är svensk seniormästare (herrflorett).
En annan sak som är konstig är att värjan har så många fler tävlingar än floretten. Ska det vara dyrare att vara värjfäktare? Alla florettklasser har 7 eller 8 uttagningstävlingar medan värjklasserna har 10, 11 eller till och med 16 tävlingar som på damvärjan (senior). Hur ska andra fäktare än de som har ekonomiskt stöd kunna ha råd att åka på 16 tävlingar? Det systemet är byggt för de två fäktare som har SOK-stöd.
Ingen blir heller uttagen på bedömning. Är detta bara för att ta den enkla vägen, för att undvika konflikter? Det har ju uppenbarligen inte förslaget lyckats göra ändå, så det är ju ingen idé. Eftersom systemet har så många svenska tävlingar kan det leda till att de som presterat bäst internationellt ändå inte har flest poäng för att de har för få resultat nationellt. Om man tänker efter då så är det väl viktigare att kunna slå de kanske 70-100 fäktare på EM som inte tävlar i Sverige än de 4 svenskar som är där? Om vi gör bedömningen att det ger oss mer att åka på en JVC eller ECC än att fäkta på hemmaplan mot ett väldigt begränsat antal fäktare, måste vi välja bort möjligheten att plocka poäng på uttagningslistan för att utvecklas som tävlingsfäktare. Det är för många svenska tävlingar som krockar med internationella. Ett alternativ är att göra som i många andra länder, att ECC/JVC/VC som inte är uttagningstävlingar ändå ger poäng på uttagningslistan. Exempelvis hälften av vad de skulle gett om de varit uttagningstävlingar. Varför ta bort bedömningen? Är det bara för att göra det lätt för sig?
Det funkade bra för floretten att i juni veta vilka tävlingar man kunde åka på, istället för att, som man borde gjort, föra över detta till värjan kastade man bort det helt. Varför?
De internationella tävlingarna borde också vara fler. Det behövs rutin i internationella sammanhang för att kunna prestera på mästerskap. Det är faktiskt de internationella fäktarna som man behöver kunna slå för att vinna ett VM eller EM, som väl måste vara målet?
Fäktare utvecklas av att åka utomlands. Man kan inte inbilla sig att om vi bara håller kvar alla fäktare i Sverige så blir våra tävlingar starka och bra. Tävlingarna blir snarare bra om vi skickar fäktare utomlands så att de kan ta med sig rutinen hem.
Tacksam för konkreta svar.
Med vänlig hälsning
Josef Rizell GFK, Simon Rizell GFK, Ester Schreiber GFK, Ludvig Flyborg ÄFK, Robin Sand GFK

goralt
2012-07-05

Henning,
SvFF är inte mitt fiende.
För mig SvFF betyder: klubbar, tränare, ledare, domare, fäktare och deras familjer,
Det finns inte SvFF utan de ovan.

Sen har vi SvFF styrelse som våra representanten borde göra sitt bästa att vi alla kan utvecklas.. och har enligt mig finns område som fungerar helt ok, men finns område som fungerar dåligt, själv var jag en del av strukturer inom SvFF men insåg att trots min jobb fungerar det inte som jag önskar, jag försökte komma med nya ideer och lösningar, ta riktig ansvar för min område.. men fick inte.. då slutade jag, för att det ger mer nyta om jag koncentrerar mig där folk upskatar min engagemang.
Samtidigt som medlem i svensk fäktning samhälle har jag rätt att ge mina åsikter hur det är just nu.
Och det jag gör.. jag kritiserar inte dig som SvFF.. för mig du är en ansvarig för visst område och det du gör fungerar inte bra, så enkelt är det.

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet.
Logga in eller bli medlem (helt gratis).