Masterskalender 2010-2011

12 maj, 2010 12:02 | Kerstin Levin

Bifogat finner ni nästa års kalender för Masters. Uppdaterad version.

Den stora förändringen för kommande säsong är att det även kommer finnas med en liten Mastersserie för Sabel. Vi börjar med 3-4 tävlingar och i två åldersklasser. Junior (inkluderar kadetter) och äldre ungdom (inkluderar yngre ungdom). Vi hoppas att detta kommer bli uppskattat och att föreslagna arrangörer även kan inrymma dessa klasser.

Det är också planerat några värjklasser i Stockholm den här säsongen som ett resultat av de önskemål som framkom i enkäten.

Första tävlingstillfälle för klassen yngre ungdom är efter den 1 oktober.

Vi har fortfarande ett par osäkerheter vilket gör att det kan bli lite ändringar. Det gäller främst Helsingborg och hur många klasser det blir där på florettsidan. Det gäller datum för Malmö Open och Coupe de Stockholm som kan komma att ändras. Vi bör veta detta relativt snart då svar på lokalbokningen erhålls.

Vår förhoppning är att Ophardt-systemet skall användas till alla tävlingsanmälningar och att även Mastersrankingen finns i detta system.

Har ni frågor, synpunkter eller glada tillrop är ni välkomna att kontakta Mastersgruppen via masters@fencing.se så återkommer vi snarast möjligt till er.

Mastersgruppen består av Karin Egertz, Jonas Eklund, Paul Sievert, Hans Wahl och Kerstin Levin

Med bästa hälsningar
Kerstin Levin
Ungdomsansvarig SvFF


Dela |

Kommentarer

  • goralt

    2010-05-17 skrev goralt

    man tänker och anpasar kalender till FIE och landslagfäktare eftersom hela grejen är att ha elitfäktare va?
    de som är på väg till elit-fäktning borde från början vara med i den tävlings-rytm det förenklar arbete i klubben, planering av säsong, och för alla vapenledaare är enklare att välja de bästa och ha koll på de som kan bli snart bästa...

  • mikew

    2010-05-16 skrev mikew

    Tack Phil för din kommentar! Håller med till 100%. Som ganska ny inom sporten fäktning så har jag ALLTID fascinerats av det oerhörda elittänkandet som finns väl utbrett inom Sveriges fäktning. OS-, VM-guld står alltid högst på agendan. Inom många andra idrotter där jag varit verksam (cykel, fotboll) så är tänket ett helt annat och regionala tävlingar/cuper förordas. Cykel är relativt liten sport i Sverige men likväl finns ganska gott om tävlingar nästgårds, oavsett var du bor i landet. Dit bör fäktningen sikta om de vill öka med de nyckeltal förbundet satt fram till 2014.

  • Conny

    2010-05-15 skrev Conny

    Vi som bor långt borta har iår inte gagnats av Mastersystemet. Bara 4 tävlingar räknades i YU och alla utom tre var i närheten av oss. Nästa år så är YU inte med i Uppsala men i Stockholm istället (som lite tur är). Borde inte Uppsala få en Masters i YU också för att jämna ut geografiskt Masters i YU. Fick förra året ta bort endel tävlingar då de flesta av dem var långtbortistan för våra yngre och så var det bara 4 som räknades och vi var med på 6 iallfall. 7 av 10 tävlingar 2010-2011 måste vi åka minst 47 mil för att deltaga. Bättre då med 4 av 11 då 4 räknas, eller kommer det bli 5 iår igen som förrut?
    OM det hade varit 5 tävlingar som räknats då hade USM blivit en mer rafflande strid om placeringarna i Masters. Det var klart redan efter Malmö....

    Hälsningar
    Conny Pihl

  • Lars Peterstrand

    2010-05-14 skrev Lars Peterstrand

    Det fungerar inte att de svenska klubbarna ska boka hallar och planera tävlingarna efter att den internationella kalendern är satt, tiden räcker inte till. Det bästa är att som nu ta fram en omfattande tävlingskalender. Vapenledarna kan sedan (senast i maj) välja ut några tävlingar till Supermasters med dubbla poäng utifrån hur de passar för de fäktare som siktar mot internationella mästerskap.

  • Phil

    2010-05-14 skrev Phil

    Har bara några korta snabbreflektioner på kommentarerna hittills: det är mycket prat om landslag, internationella tävlingar, "supermasters" etc.
    Hur många av våra svenska ungdomar ligger på den nivån? För vem är svensk tävlingsverksamhet under året i huvudsak avsedd? Ett ytterst fåtal utvalda som tränar med landslaget eller alla de andra som inte har chans/råd/möjlighet/skicklighet att åka till Wroclaw eller liknande?
    Kanske finns det en stark poäng i tävlingar på fler nivåer än idag där det både kan finnas plats för "Supermasters", vanliga Masters och regionala tävlingar, men överlag är nog min åsikt att det finns för få tävlingsmöjligheter i Sverige idag - inte för många.
    Som jag kan se i kalendern är det 9-10 tävlingar på en hel säsong som är aktuella för merparten av fäktarna i vår förening, under loppet av nio månader. Är det för mycket?

  • pierre

    2010-05-14 skrev pierre

    Kalenderarbetet är svårt och har förstås påverkats av att FIE/EFC-kalendrarna varit sena. Å andra sidan innebär den nya internationella kalendern att en rad svåra beslut har tagits och att det faktiskt är lättare att planera en nationell kalender nu. Jag skulle hoppas att en kalender för svensk ungdomsfäktning tog hänsyn till följande:

    1. Den naturliga högsäsongen för svensk tävlingsverksamhet, i synnerhet för juniorer och kadetter, borde väl vara mitten av oktober till januari? Som det är nu är den nationella högsäsongen dels september-oktober och januari-mitten av mars.

    2. Behöver svensk fäktning nationella och internationella tävlingar i september? Jag tycker inte det. Även om JEM:s datum skapar komplikationer så kan inte hela verksamheten anpassas till denna tävling.

    3. Januari-februari bör vara den internationella fasen för kadetter och juniorer, med deltagande i JVC- och ECC-tävlingar. Internationella tävlingar måste nu pressas in i ett späckat schema där skolungdomar i princip behöver vara borta varje helg för att hinna med. Kungsbacka Masters eller Coupe de Helsingborg skulle ligga mycket bättre i november än i januari.

    4. Inte heller för de yngre klasserna är det optimalt. För de barn som jag tränar passar det bra att tävla andra halvan av hösten men det finns nästan inga tävlingar. YU-klassen i Uppsala är borttagen vilket kanske är bra men jag hade gärna åkt till Uppsala och tävlat lite senare under säsongen. När jag tittar på ungdomsfloretten tycker jag att det ser ännu mer problematiskt ut.

    5. För föreningar och föräldrar handlar det ju om hundratusentals kronor som nästa säsong ska investeras i svensk fäktning. För kadetter och juniorer får vi hoppas på att landslagsledarna lyckas hitta ett uttagningssystem som ger utrymme för en vettig säsongsplanering och vågar välja bort tävlingar som är olämpliga. För de yngre klasserna får vi väl så gott vi kan på lokal nivå försöka skapa ett tävlingsutbud som är logiskt utifrån våra fäktares behov. Om alla föreningar är systematiska och medvetna i att planera säsongen för att långsiktigt bli bättre kommer tävlingsarrangörerna säkert att anpassa sig.

  • Henrik Lundegard

    2010-05-14 skrev Henrik Lundegard

    Intressant att två vapenledare tycker att en väsentlig del av den inhemska tävlingssituationen borde förändras. Jag håller med både Pawel och Tomasz. Det vore bättre med ett färre antal Masters - där så många klasser som möjligt avgörs under samma helg. Detta för att kunna kombinera med internationella satsningar, men naturligtvis även med träningsarbete både på hemmaplan och via läger. Dessutom skulle färre deltävlingar leda till fler deltagare. Varför inte få upp deltagarantalet till USM-nivå på fler tävlingar?

    Detta ställer naturligtvis högre krav på arrangören. Hallen måste vara tillräckligt stor osv. Vilka orter är beredda att arrangera dessa tävlingar? Vilka nuvarande arrangörer kan tänka sig att "släppa" sina etablerade tävlingar?

    Vidare, SM ligger inte bra i tiden. (Personligen har jag inga problem att USM ligger där det gör.) Senast saknades både Emma Samuelsson, Johanna Bergdahl och Carl Frisell, vilket knappast höjer statusen mästerskapet. Emma som satsar internationellt var inne i en tung träningsperiod och kunde helt enkelt inte delta i SM då VC och GP-tävlingar måste prioriteras. Varför de andra uteblev vet jag inte, men min gissning är att deras skäl har liknande karaktär.

    Intressant debatt det här. Vore trevligt att höra vad folk tycker och tänker.

  • goralt

    2010-05-13 skrev goralt

    SM tills allas bästa borde vara ALTID dn ströst och finnast tävling! (arrangemag, priser, antal deltagare)

    den borde vara också till Kadetter, Juniorer och Seniorer sista chans att bekräfta sin "klass" då borde de arrangeras 6-8 veckor innan VM

    att arrangera JSM under mest intensiv JVC moment är inte bra, (och värföre inte alla klasser tilsamans)

    att arrangera USM till kadetter efter hella kadett säsong är inte bra (och värföre kadetter för inte fäkta i lag om det redan finns internationella lag tävlingar i den klass?)

    att arrangera SM under eller direkt efter JVM är inte bra...

  • goralt

    2010-05-13 skrev goralt

    finns möjlighetter att:

    välja 4-5 tävlingar som super masters (på sama regler som GP), sen andra tävliigar, fast man kan samla max 3 GP och 3 vånliga, SM räknas som GP,

    man kan separera klasser JUN och SEN som moste vara anpasad 100% till FIE kalender, sen arranger ungdoms tävlingar som kan krocka med FIE kalender eftersom deltagare får inte tävla i FIE tävlingar...

    har man moste tänka att kanske blir bätre att separera alla senior tävlingar eftersom deras säsong är lite andra terminer än juniorer och kadetter.
    då finnn tid och plats att alla senior tävlingar kan arrangeras som alla vapen tävlingar och en del fäktare kan fäkta 2 vapen?

    junior och kadett tävlingar kan arrangeras samtidit, på samma sät med alla vapen

    kvar 3 ålders kategorier till ungdomar som kan arrangeras när som helst, kanske ibland tilsamans med juniorer och kadetter...

    stor plus blir att de viktiga klaser (kad, jun, sen) krockar aldrig med FIE kalender,
    separerade klasser ger mindre antal starter = mindre krav på domare och kortater tid som kräver att arrangera tävling - då vi kan tänka oss att göra altid 2 poule omgångar och kanske repasage från tabl 32/16 (mycket fäktning = mycket bra tränings metod som kontroll tävlingar) (se aktuella regler for europejska kadett tävlinger, eller alla tyska rankings tävlingar)

    finns massa alternativer att SvFF kalender blir bätre, fast det kräver mycket bra planering, och kanske storra ändringar...
    vi mosste glöma har att "alla" har rätt att arrangera masters tävlingar och geden rätt till de bästa som kan arrangera bästa och storsta, alla andra kan arrangera lite lägre klass tävlingar som kan blir grunder till regionala serie (st Eriks cup) man vet aldrig, kanske fäktning växer och vi som frankerike moste använda kval system från stad-region-till sm med begränsad antal starter nån gång..

  • goralt

    2010-05-13 skrev goralt

    Är det vår mål att vår ungdomar gör massa tävlingar med 15-20 deltagare ?

    Är det inte bätre arrangera 4-5 supermasters tävlingar (arrangerade av de "bästa" arrangorer som kan arrangera alla vapen alla klasser) ??
    de tävlingar moste vara arrangerad "super" med fina priser, bra termin - som passar både vapen-ledare med landslag planering till JVC etc och alla andra som kan "dyka up" på tävlingar med stor och bra konkurens...
    sen arrangera i bra mellan rum olika mindre tävlingar som kan ha ganska bra nivå och arrangemang (til.ex jönsson pokal) fast de ingår inte i masters, men med sin formula, termin och arrangeman bidrar mycket till regionalt fäktning (specielt om det gäller "första tävlingar") se: st eriks cup.

    Jag titade lite på polska, franska, tyska kalender... om det gäller "ranking" tävlingar ingen av de har mer än 5!

    vi moste kom ihåg att ungdomar moste träna! moste ha bra teknink och skaffa ganska bra tävlings erfarenhet (har finns plats för massa regionela-lokala tävlingar, dessutom finns många jätte fina internationella tävlingar til.ex wroclaw),
    kadetter och juniorer moste åka utomlands och "jamföra" sin fäktning på EFC och JVC tävlingar efter som man kan se den nivå som vi har i sverige räcker inte att tänka om bra placeringar utomlands (med väldig några exempel att det går endå)

    masters borde hjälpa oss välja de bästa fäktare, borde vara grunden till uttagning till internationella tävlingar...
    i nu lägge jag som florett ledare ska välja INTE ganska många av de som "uttagnings tävlingar" pga. av de ligger i fel tid, och det är helt enkelt för många tävlingar... då antal anmälda (de som satsar mer) blir mindre på såna tävlingar eftersom "de räknas inte" om man tänker tävla utomlands (samtidit moste man kom ihåg att finns limit att skicka folk utomlands, och extra deltagare skaffar extra kostnader till alla, då blir inte längre aktuelt, att alla som vill får åka)

  • goralt

    2010-05-13 skrev goralt

    håller helt med Pawel!
    det är helt enkelt för många tävlingar!

    Om det gäller til.ex stockholms region då kommer 4-5 St Eriks Cup tävlingar till, (som ganska ofta är storre och svårare an några tävlingar som har redan masters titel)...

    Vart finns tid att träna?
    när våra kadetter och juniorer ska förbereda sig till internationella tävlingar (genom träninglsager och träningar) ?

    Det är betydlig viktigare att utbilda fäktare under regelbundet träning och "kolla" deras form-nivå under planerade i rätt termin tävlingar, en del säsong moste vara mer intensiva med träningar (med olika metoder, kvantitet och kvalitet av övningar) som bygger form till viktigaste mål (VM, EM,) tävlingar på väg ska kvalificera och prova om våra metoder är rätt, ... om vi ska vara ganska aktiva i den kalender.. det går helt enkelt INTE.. enl. de väll kända (hoppas jag) regler inom idrotts teori..

  • pawel1

    2010-05-12 skrev pawel1

    Jag tycker att en bra lösning för detta situationen är att vi behåller den masterssystemet med massor av tävlingar och kanske väljer fem supermasters deltävlingar, som poäng räknas dubbelt, SM räknas plus 6 poäng. Det optimala är att välja dem tävlingar som har alla klasser.
    Alla tävlingar ingår i listan men sex av dem är extra poängräknade.

  • pawel1

    2010-05-12 skrev pawel1

    Hej
    Här kommer lite statistik
    Jag kollade på alla som fanns på listan när man kollar vilka som har licenser och räknade ihop alla (även alla tränare, förädlar, förbunds ordförande, även hittade en polsk fäktare som har inloggning uppgifter). Det blev totalt ca (räknade lite slarvigt) 1400 namn. Sedan har jag kollad på antalet tävlingar och det visade sig att vi har 23 tävlingar som ingår i masters totalt för 84 klasser. Om man slår ihop allt det där och delar per antalet fäktare då visar sig att resultaten ger 16,6 fäktare per ålderklass (om Lars, alla tränare, polska fäktare, anhängare, förädlar ställer upp). Självklart är det optimistisk variant för visa klasser samt pessimistisk för dem andra. Visa tävlingar blir store med tanke på att det är NM, dubbla klasser ect. Men var är vi någonstans nu? Extrem ökning med tävlingar kommer att slutföras att masters tävlingar blir lokala händelser. Varför fäktarna från tex Gotland ska åka till västkusten eftersom det finns många tävlingar på andra sidan Sverige, och vice versa. Det där är ingen väg att skapa kvalité, rättvisa rivalisation, gemenskap bland fäktarna etc. vist det blir en händelse, intresse i lokala medier, intäkter till kubbar( med det, skulle jag ha varit lite försiktigt med tanke på inställda tävlingen i Göteborg). Nu har vi 23 tävlingar vilket betyder att 23 helger är upptagna, sedan lägger vi till 6 för EC, 7 för JVC, 5 för VM och EM, 4 Påsk och Jul, 6 för uppehåll under sommarlov då är det 51 helger som är upptagna (utan senior landslaget). Det är bara en helg kvar… Hur ska landslag verksamhet fungera, hur ska vi arrangera något läger utan att vi inte bli anklagade att vi gör det när det är någon tävling? Jag är fulltmedveten att antalet masterstävlingar i nuvarande form passar till mindre klubbar som har närmare att åka på någon tävling. Men fäktningen i Sverige är inte riktigt där som tex fotboll med sin kvarersliga eller korpenliga. Här måste vi samarbeta och landslaget som är en prioritet. Tycker jag.. men kanske tycker fel…(tycker att genom internationella resultater vinner man mer uppmärksamhet och sedan.. detta utökas över hela fäktsverige).

    Fakta: med nuvarande masterssystem kan uppkomma följande händelse: 2 fäktare kan komma på första plats utan att fäkta med varandra … en vinner NM det andra SM och sedan båda två vinner varsina fem eller fyra deltävlingar (oavsett klass),

    Jag vill tillsäga att hitintills betraktade (jag som tränare), masterslistan som en väldigt kul och bra grej att motivera fäktarna till ett hårt arbete. Men den typen av motiveringen är ju borta…

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Logga in eller bli medlem (helt gratis).