Juni 2007: Kontrollera dina fäktskor!

Snedslitna fäktskor, för långa handtag och faran av assymetrisk träning är de teman som förbundssjukgymnasten Karsten Kaping tar upp i denna artikel.

För vissa tar nu vårterminen slut och för andra går säsongen in i en annan fas.
För alla ungdomar och motionärer är det en välkommen sommarvila, kanske med några spännande läger. För eliten stundar ett helt annat upplägg för att nå högre höjder och optimal prestation på kommande VM i S:t Petersburg under hösten.

Undvik onödiga besvär i fötter och knän

För den som nu får några veckors behövlig vila kan det vara på sin plats att se över hur terminens slit påverkat utseendet på dina fäktskor. Ställ skorna på köksbordet och granska dem noggrant bakifrån.

  • Finns det ett större slitage på någon sida om hälen?
  • Tippar hela skon inåt/utåt för att insidan/utsidan på ena skons framsula knappt har något gummi kvar?

Just det här är vanliga saker jag lägger märke till hos de fäktpatienter som kommer till mig. 

Oftast kommer dessa då överbelastningsbesvären redan gjort sig tillkänna, därför kan DU på egen hand redan nu se över skorna för att slippa onödiga besvär i fötter, knän i första hand.

Skall jag slänga dyra fäktskor som tippar kraftigt inåt eller utåt?

Ånej! Först bör man höra med en duktig skomakare om det finns möjlighet att fylla i extra gummi där slitaget varit som störst. Om du samtidigt byter innersula samt och sätter i nya skosnören kan skon komma att hålla ytterliggare en termin.

Grunden skall dock vara att stabiliteten och balansen i skon fortsatt är god. En fäktsko eller träningssko får inte gå att vrida ur som en disktrasa. Skulle hälkappan vara så pass sladdrig att den inte orkar hålla emot ett vridvåld är stukningen inte många matcher borta. Onödigt, för när det väl händer leder det till ett oönskat avbrott från favorithobbyn.

För långa handtag kan ge tennisarmbåge

För den äldre nybörjaren verkar det snarare vara en regel än undantag att fäkta med alldeles för långa handtag. Avståndet mellan tumspetsens plats på handtaget och skålen kan jämföras med om du skulle ha handtaget på en såg 10 centimeter längre bort än normalt. Inget vidare resultat att förvänta. Svaret kommer snabbt och oväntat, en dov värk i armbågen som plågar den entusiastiske motionären dag som nattetid. Den berömda tennisarmbågen har slagit till.

Hur kan vi då se till att minska de antal personer som får dessa besvär.

  1. Minska avståndet mellan handtag och skål eller se till att sätt rätt anpassat vapen i nybörjarens hand.
  2. Värm upp muskelgruppen på underarmens ovansida bättre genom att exempelvis jobba uppåt med handryggen mot ett lätt motstånd.
  3. Stretcha underarmens muskelgruppen före och efter träningen, få det att bli en naturlig rutin precis som all annan stretching.

Vi är känsligare i senorna till dessa muskler med ökad ålder. Har det dessutom gått några år sedan man var aktiv eller om man aldrig sysslat med fäktning blir vapenarmen utsatt för en stor belastning. 

Skulle besväret redan ha uppkommit bör man snarast få en kortare vila från fäktningen för att satsa på en särskild typ av träning för underarmen i kombination med specifik stretching.
Riktigt segdragna armbågar svara ofta mycket bra på akupunktur behandling. 

Fäktning är en sport som ger halva kroppen den största delen av belastningen. För att slippa besvär från lår, höft eller ländrygg är det viktigt att inte glömma bort att lägga lite krut på att motarbeta en asymmetri.

Övningar beträffande ren muskulär styrka och koordination kan vara bra att utföra under sommaren eller uppbyggnadsfasen dock inte för att glömmas bort under själva tävlingssäsongen. Exempel på bra övningar för att motverka lårbensskillnad är att träna stödjebenet, (det ben du inte faller ut på), med utfallssteg, enbenslyft, bäckenlyft på boll, uppresning på ett ben från sittande med varierande djup. 

Hör av dig

Har du önskemål om frågor gällande skador, rehabilitering samt träningsupplägg skriv gärna några rader till mig på karsten.kaping@spray.se. Mitt mål är att en gång per månad skriva lite kort om detta på hemsidan. Är det svårare frågor kan jag besvara detta mer noggrant personligen. Förbundssjukgymnasten är till för alla fäktare. 

Karsten Kaping
Leg Sjukgymnast
Spec Ortopedisk Manuell Terapi
Sveriges Olympiska Kommittés Medicinska Team