Kan inte någon vara förnuftets röst?

16 augusti, 2008 12:12 | Pierre Thullberg

Jag blir beklämd av diskussionen om Ara Abrahamian. Inser att jag inbillat mig att vi svenskar är mer sportsliga. Inser att detta är ännu en dum fördom om andra som det är dags att göra upp med. Svenskar är precis lika fuskiga som andra om det gynnar dem.

Det är klart att Ara Abrahamian är en trevlig kille som man unnar allt gott, att det som hänt kan vara en skandal utan dess like (förmodligen, bevisläget är ju inte glasklart) och att man sörjer en försvunnen guldmedalj både för vår men framför allt Abrahamians skull. Samtidigt undrar man ju lite över en kille som redan på förhand tycker att guldet är hans.

Alla säger att brottningen är smutsig och domarna är korrumperade. Men förmodligen är väl svensk brottning och svenska domare som dömer internationellt smutsiga också då? Abrahamian sa ju själv att svenska förbundet måste få in någon i exekutiven så att Sverige kunde vara med och påverka domarna. Skulle inte det vara fusk?

Vad jag menar är att det inte helt plötsligt går att säga "brottningen är smutsig" när man förlorar. Den skulle varit lika smutsig om Ara vunnit och hur mycket skulle ett sådant guld vara värt? Ställer man upp i tävlingen betyder det att man accepterar villkoren.

Jag tycker att det är konstigt att inte fler säger att Ara Abrahamian gjorde fel när han inte tackade efter matchen och demonstrerade på prispallen, bara för att han inte ville acceptera en förlust.

Tycker framför allt att det är konstigt att inte Aras ledare, brottningsförbundet, SOK och andra viktiga opinionsbildare säger att det han gör är fel. Vill man hålla på med idrott så måste man följa reglerna. SVT tar också på sig ett stort ansvar genom att solidarisera sig med Abrahamians handlande.

Jag lovar att den den bristen på ledarskap kommer att ge många domare och ledare på lägre nivåer problem när ungdomsidrottare och deras föräldrar får lära sig att det är OK att förolämpa domare och motståndare, publik och ledare, bara för att man tycker att man blivit bortdömd.

I vår idrott skulle Abrahamian blivit omedelbart diskvalificerad när han vägrade ta motståndaren i hand efter tävlingen. Om han demonstrerade mot sina motståndare på prisutdelningen, anklagade dem för fusk utan att kunna bevisa det eller förolämpade de ideella ledarna som ordnade tävlingen, skulle han också bestraffats. Jag hoppas att ingen inom fäktningen tycker att det är något konstigt med det?

Låt säga att någon begår ett brott mot reglerna, att domaren verkligen fuskade. Det kan inte betyda att reglerna sätts ur spel. Rättvisa genom Dirty Harry-hämnd eller lynchmobbar är inget som gynnar idrotten som faktiskt är större än en enskild persons gulddrömmar.


Dela |

Kommentarer

  • Lars Peterstrand

    2008-08-20 skrev Lars Peterstrand

    När Ara-incidenten ägt rum så uttalade sig alla svenska brottare och aktiva om att brottninge är korrumperad. Jag kan tycka konstigt att de inte sa ett ljud om detta innan incidenten. Varför över huvudet taget åka till en "genomkorrumperad" tävling? Om man var kritisk till den korrumperade sporten skulle man före OS gått ut och sagt att vi bojkottar OS då domarna är korrumperade.

  • Pierre

    2008-08-20 skrev Pierre

    Håller verkligen din jämförelse? Tycker inte du att det är konstigt att brottningen helt plötsligt blir genomkorrupt när en svensk förlorar? Och är verkligen hela systemet korrupt, det vill säga internationella brottningsförbundet, IOK, skiljedomstolen? Förstås finns det en ideologisk fråga här som man kan olika åsikter om.: Om det är korrupt, ska man då ta sig rätten att sätta sig över det demokratiska systemet och regler som beslutats för allas bästa? Men min kritik gäller egentligen inte vad Ara Abrahamian gjorde. Att idrottare som fokuserar 100 procent på att vinna kan ha svårt att acceptera en förlust, ligger i sakens natur (även om Alshammar och Holm är exempel på andra sätt att bete sig). Däremot bör man kunna ställa andra krav på ledare och idrottsorganisationer. Det finns regler och fungerande instanser för att hantera även det som påstås ha hänt i Abrahamians match.

  • johan

    2008-08-19 skrev johan

    Nej om en polis begår ett fel i ett fungerande samhälle finns det givetvis regler och instanser som hanterar det.

    Är korrumption och mygel däremot utbrett krävs givetvis extraordinära åtgärder eftersom alla instanser då är korrumperade. Det gäller att fingret på de korrumperade och dem att stå till svars. Och det har ju Ara lyckats med, enligt flera experter är ju brottningen korrupt och då behövs det kanske sådana här åtgärder.

    Angående Tessan så är det ju en helt annan sak, varje idrottsman är ansvarig för sin personliga utrustning. Själv skulle jag tex alditg ge mig av till en tävling utan att ha dubbel uppsättning av kläder och stavar/skidor(i mitt fall).

  • Pierre

    2008-08-19 skrev Pierre

    Ja, jag menar precis så. Lösningen i ett samhälle med utbredd korruption är inte att alla tar sig rätten att stå över reglerna. Bara för att en polis uppträtt illa mot mig eller jag blivit oskyldigt dömd kan jag inte börja bryta mot andra regler som kompensation eller uppföra mig illa mot andra som inte varit inblandade (som till exempel silvermedaljören och förmodligen guldmedaljören också).

    Frågan är också om det är fråga om e enskild domarmiss eller något annat, kanske var domslutet rätt? Möjligtvis är det någon av de korrupta mekanismer som jag beskrivit här i bloggen men tyvärr går det inte att rätta till. Kanske är det rätt dömt och den italienske brottaren skulle med fog ha kunnat bli lika arg som svenskarna blev om domaren dömt som svenskarna ville.

    Men visst finns det en subjektiv sida. Jag tycker att stora idrottsmän också ska kunna vara ödmjuka och inte tro att de är oövervinnliga. Jag beundrar Terese Alshammars sätt att hantera det hon råkade ut för. Hon tog ansvar för det som hände, sa att hon borde ha klarat sig i alla fall men skyllde inte på någon annan. Jag anser att hon är ett bättre föredöme för mig personligen och för alla som sysslar med idrott.

  • 2008-08-18 skrev Anonym

    Du skriver följande: Låt säga att någon begår ett brott mot reglerna, att domaren verkligen fuskade. Det kan inte betyda att reglerna sätts ur spel.

    Du menar alltså om att domarna fuskar så är det helt ok och reglerna inte satta ur spel, ett helt horribelt resonemang! Översätt gärna vad det skulle innebär i ett samhälle med utbredd korrumption i rättsväsendet.
    Självklart är lagen/reglerna satta ur spel om de som ska uppräthålla den myglar.

    Däremot är det en stor skillnad på medvetet fusk eller omdevetet felaktiga domslut något det senare är en naturlig del av idrotten så länge vi har människor som dömer. Om domarna i den aktuella matchen fuskade eller om myglet är utbrett inom brottningen lär väl framtida utredningar få utvisa.
    Jag reagerade mest på det horribla påståendet att man ska acceptera vadsomhelt även uppenbart fusk (vilket jag givetvis inte vet om det varit i det aktuella fallet.)

  • bardsen

    2008-08-17 skrev bardsen

    Ingen av de inblandade tyckte det var konstigt eller fel att han blev av med medaljen, så de har förståelse för att det han gjorde inte var OK. Enligt IOK en politisk demonstration från Ara.

    Däremot har han inte begått någon fel eller regelbrott enligt FILAs regler, så varför ska man säga att han begått något fel mer än att det var dålig still eller stred mot fair play etc.

  • Pierre

    2008-08-17 skrev Pierre

    Och vem bestämmer att domarna fuskar? Du?

  • Johan

    2008-08-17 skrev Johan

    Självklart msåte man hålla sig till reglerna och följa domslut även om dessa är fel.
    Men om domarna själva med vett och vilja inte följer reglerna är dessa satta ur spel och då gäller inte normalt uppförande, därmed all heder åt Ara vilkens protest förhoppningsvis leder till en upprensning inom brottningen vilken gynnar framtidens aktiva.

    I normala sammanhang gäller givetvis er syn på regler och domslut men som sagt fuskar domarna är reglerna satta ur spel eftersom de är satta att upprätthålla dem och då måste extraordinära medel tillåtas.

  • Pierre

    2008-08-16 skrev Pierre

    Om vi ska vara så ärliga ska jag erkänna att jag inte är stolt över mitt eget uppförande i ungdomane heller. Håller helt med om ditt resonemang./P

  • Lasse P.

    2008-08-16 skrev Lasse P.

    Jag håller med dig helt och hållet. Jag var under min aktiva tid en jävel på att bråka. Det beror till stor del på minna svårigheter att kontrollera humöret, men framför allt den rådande kultur där äldre fäktare skrek och bråkade. Jag fick dessvärre lära mig att det var OK att bråka på pisten, några straff i form av avstägningar råkade jag aldrig ut för. Hur många brottarungdomar kommer nu att vägra ta emot medaljer etc.

    Som du skrivit i ett tidigare inlägg verkar domarfrågan gå åt rätt håll inom den internationella fäktningen. Jag är också glad att vi idag har en domarkommission som arbetar med domarfrågan i Sverige.

    Dåligt uppförande får aldrig accepteras med motiveringen att domaren dömde fel. Domare kommer alltid att göra fel. När det sker är det en uppgift för domarkommissionen att med utbildning och riktlinjer minska risken för att det ska hända igen. Om domaren medvetet gjort fel eller tagit emot mutor så ska självklart svenska eller internationella domarkommissionen bestraffa domaren. Men ett uppförande som Ara (eller som mitt =:) ) ska självklart bestraffas.

    mvh

    Lasse

Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
Logga in eller bli medlem (helt gratis).